Waarom je oude website vernieuwen?
Breekt het angstzweet je uit wanneer iemand naar je website vraagt? Heb je het idee dat zoekmachines zoals Google en Bing je website vergeten zijn? Was de Nokia 3310 nog hip en trendy toen je huidige website werd gebouwd? Als dit het geval is, kunnen we heel duidelijk zijn: het is tijd om je website te verwijderen. En nog liever vandaag dan morgen. Neen, een update van je website zal in dit geval niet volstaan, het is tijd om volledige nieuwe website te bouwen. Of beter nog, je laat dit over aan specialisten zoals wij: experten die je website tot een competitief voordeel kunnen maken.
We hopen natuurlijk dat het niet zo erg gesteld is met je website. In dat geval hoef je nog niet te panikeren, maar wie niets doet, verliest klanten. Het is belangrijk om je website regelmatig te updaten en ervoor te zorgen dat hij blijft voldoen aan de regels van de kunst. Twijfel je of dit het geval is bij jouw website? In deze blog overlopen we alvast een aantal vuistregels zodat je kan nagaan of het tijd is om je website te vernieuwen.
1. Je website is niet aanpasbaar
Je wil een afbeelding wijzigen en wat teksten herschrijven op je website. Je weet niet hoe dus gaat op zoek naar de ontwikkelaar die je een decennia geleden heeft geholpen. Hij wil gerust even helpen, maar ligt deze week in zijn zwembroek op het strand. Je website zal dus even moeten wachten. Intussen zie je elke dag potentiële klanten afhaken die niet kunnen begrijpen hoe iemand zoveel achterhaalde content heeft staan op zijn website.
Het kan inmiddels allemaal veel eenvoudiger dankzij een Content Management Systeem (CMS) zoals Drupal. Een CMS zorgt ervoor dat je de inhoud van de website kan wijzigen of aanvullen zonder enige kennis van programmeren. Je bent minder afhankelijk van de webdesigner en -developer waardoor je regelmatig de informatie op de website kan vernieuwen. Het is een win-win situatie voor jou én de zoekmachines.
2. Je website is non-responsive
Je opent je website op je net aangekochte iPhone 13 Pro. Het eerste wat je moet doen is je leesbril bovenhalen of inzoomen naar 200%. Je kan nu toch al de helft van de tekst lezen, voor de overige helft zal je naar rechts moeten scrollen. Tijdens het scrollen begint meteen je reclamefilmpje te spelen, héél leuk als je net in de winkel staat en iedereen jouw richting uitkijkt. Jij hebt de calvarietocht nog net overleefd, maar de bezoeker van jouw website is waarschijnlijk niet zo volhardend geweest.
Mobiele apparaten zoals tablets en smartphones zijn niet meer weg te denken. Iedereen is altijd en overal verbonden met het internet. De huidige websites hebben daarom een responsive design. Hierbij past de website zich automatisch aan aan het apparaat en de stand van het scherm waarop hij bekeken wordt. Het maken van een mobile-friendly website verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en zorgt ervoor dat je stijgt in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.
3. Je sociale media zijn onvindbaar
Je hebt uren en dagen besteed aan het maken van een Facebook- en LinkedInpagina. Je hebt een verbluffend design gemaakt en ijzersterke content geschreven. Enkele weken later bekijk je de analyses en merk je dat niemand je gecontacteerd heeft via de website, wat nu?
Veel websitebezoekers bekijken eerst de socialemediakanalen van een onderneming alvorens ze overgaan tot een aankoop of reservatie (conversie). Ze zijn benieuwd waarmee je zoal bezig bent, welke informatie je deelt en hoe actief je bent. Door social media buttons te integreren op je website zorg je voor een betere interactie tussen je potentiële klanten en de onderneming.
4. Je website is zo lek als een zeef
Websites die gehackt worden, ze komen helaas nog te vaak in het nieuws. Je browser mag geen beveiligingsmelding geven wanneer je naar je website surft. Zo’n waarschuwing vanwege een onveilige verbinding schrikt bezoekers af en maakt je kwetsbaar voor spionage en hacking.
Hoe recenter de technologie waarin de website gebouwd is, hoe beter ze bestand is tegen hackers. Nieuwe websites zullen bijvoorbeeld gebruik maken van een SSL-certificaat. Dit zorgt ervoor dat het verkeer tussen je website en de browser van de bezoeker versleuteld is. Websites met een dergelijk certificaat kan je herkennen aan het ‘HTTPS’ gedeelte voor de URL van de website.
5. Je website is vermist
Je kan meteen zelf kijken of je dezelfde skills hebt als Sherlock Holmes. Open een nieuw tabblad in je webbrowser en geef je bedrijfsnaam in. Staat je website bovenaan de eerste pagina? Perfect! Typ nu je service of product in de Google zoekbalk. Sta je nog steeds bovenaan? Blijf scrollen. Tweede pagina? Misschien de vijfde? Het is een verloren zaak.
Je website bestaat uit prachtige afbeeldingen en literaire meesterwerken. Het enige wat ontbreekt zijn bezoekers. Als je geen organisch verkeer binnenhaalt vanuit Google, kan je bedrijf net zo goed niet bestaan. Het is belangrijk dat je website voldoet aan de laatste richtlijnen. Google en andere zoekmachines wijzigen regelmatig het zoekalgoritme. Het tijdperk van duizend keer hetzelfde keyword op één pagina schrijven is al even geleden. Vandaag de dag hechten zoekmachines veel meer belang aan de leesbaarheid, laadsnelheid, URL-structuur en mobiele bruikbaarheid van de website. Goede webdevelopers en SEO-specialisten spelen hierop in waardoor je meer kans maakt om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Zo bereik je het uiteindelijke doel: hoog scoren wanneer klanten vragen hebben over je product of diensten, maar ook wanneer klanten op zoek zijn naar iets in jouw buurt.
6. Je design is achterhaald
Over smaak en stijl kan je eeuwig discussiëren. Wat wel vaststaat, is dat stijl en smaak over de jaren heen continu veranderen. Heeft jouw website nog een design dat een decennium geleden in de mode was, dan is het nu waarschijnlijk al wel even uit de mode. Zo had je enkele jaren geleden nog een hippe en creatieve website als je gebruik maakte van Flash-animaties. Vandaag de dag is dit not done in de web community. Dergelijke animaties duren lang om te laden, zoekmachines ondervinden moeilijkheden met het indexeren ervan en alsof dat nog niet genoeg is geeft Adobe sinds vorig jaar ook geen ondersteuning meer.
De terugkeer van video’s de laatste jaren is opvallend. Het kan een sleutel tot succes zijn als ze goed gebruikt worden. Er is namelijk niets erger dan video’s die ongevraagd beginnen spelen. Bezoekers willen te allen tijde de controle over de webervaring behouden en niet in verlegenheid gebracht worden.
Zit je website vol met dergelijke video’s en animaties of lijkt je website op bovenstaande voorbeelden? Dan is het tijd voor vernieuwing! Je vertrekt het best vanuit een wit blad want alleen een opfrissing van de huidige website zal waarschijnlijk niet voldoende zijn.
7. Je website is even snel als een schildpad
Je opent je website, je gaat vervolgens koffie halen en merkt dat de webpagina nog altijd niet geladen is als je terugkomt. Wanneer klanten naar je website surfen en het langer duurt dan ze verwachten om iets te zien te krijgen, dan verlaten ze de website. Naar websites surfen die traag zijn, vooral op mobiele apparaten, is een van de grootste frustraties van bezoekers. Nieuwe websites maken gebruik van nieuwere technologieën en principes die ervoor zorgen dat jouw website laadt in een mum van tijd.
Heeft deze blog je aan het denken gezet?
Onze experts staan alvast klaar om jouw advies te geven. Samen zorgen we ervoor dat je website:
- vindbaar is via zoekmachines als Google en Bing;
- je doelgroep bereikt;
- nieuwe aanvragen en leads genereert;
- nieuwe omzet en klanten oplevert;
- niet langer een kostenpost is maar een winstmachine.